субота, 28. март 2015.

1977_IZGLED!


15. juna 1977. u galeriji Srećna nova umetnost otvorena je izložbe slika i crteža  Vladimira Jovanovića Vlaje i predstavljen prvi broj fanzina IZGLED
 

I pre priređivanja ove izložbe Vlaja je imao nekoliko slika u komisionoj prodaji u Srećnoj galeriji i mislim da je kustos galerije, Slavko Timotijević, već bio ubedio Branku Predić, urednicu Muzičkog programa SKC-a da za svoј ofis otkupi Vlajin srebrni portret Davida Bowiea. Ne sećam se ko je "prvi počeo" - tek ovu izložbu sam realizovala u saradnji sa Nebojšom Pajkićem, urednikom Spoljnog programa u vreme mog v. d. urednikovanja u Srećnoj galeriji dok je Slavko bio na odsluženju vojnog roka. 
Sećam se kako su, tokom naše posete Vlajinom ateljeu/stanu (dok smo nas dvoje pili šljivovicu a on milk on the rock) pored njegovih slika i reprezentativnih crteža, na mene ostavili snažan utisak mali komadi u postcard formatu koje je radio tamo-ili-gde-već: "san o / tebi-sebi-vama..." Ti crtežići - njihova dirljiva privatnost - olakšali su mi ishitrenu odluku da mu uopšte pravim izložbu. Iskreno, u ono vreme imala sam dvojbu i nesigurnost oko toga što ću, usred  glavnog štaba streight nove umetničke prakse, učestvovati u promovisanju glamura i ezoterije koju su donosile neke njegove slike. Zahvaljujući tim crtežićima mogla sam sve to posmatrati u drugom,  za mene prihvatljivijem ključu. Ostale sumnje oko poduhvata definitivno su eliminisane koji dan kasnije kada je Vlaja svečano ušao u Srećnu galeriju sa primerkom Warholovog Interviewa i pitao: Dragice, možemo li umesto kataloga da izdamo nešto ovako? Ja ću nabaviti dodatni novac" - računao je na donacije frizerskih salona za koje je već bio osmislio reklamne fotografije. Mislim da sam skoro bila srećna: produciraću nešto što ovde još niko nije: fanzin, pa glamur!

  
Iz današnje perspektive moje ondašnje sumnje mogu izgledati u najmanju ruku čudno, a komplikacije koje su išle uz to, neobjašnjive. Ali da bih to razjašnjavala morala bih imati ozbiljniji podsticaj. Možda neki drugi put. Premda, zavrzlame sa Dunjom, Kalajićem i Izgledom i danas bi za mnoge bile intrigantne. Uostalom, priču o Izgledu ostajem dužna, posebno zbog apsurda da je on prethodio avanturi podsticanja i produkcijske  podrške akterima na novotalasnoj rok sceni (umnožavanjem i distribucijom fanzina i demo kaseta, čemu je posebno doprinosila Katarina Golubović).

      
 
(ovo bi trebalo da se razradi, ali ko zna ko, kako i kada) 

Budući da je Srećna galerija bila pre svega prodajna galerija svako toliko priređivali su se nekakvi ad hoc događaji kao dodatak, ispomoć, komentar tekućih programa SKC-a, ili prigodne izložbice od postojećeg materijala iz naše produkcije, produkcije SKC-a u celini, ili prosto vađeni materijali iz prodajnog fonda. Što ne znači da i ti događaji nisu "ozbiljno" pripremani i realizovani. Koliko se sećam, i koliko sam uspela da naknadno evidentiram radeći na rekonstrukciji arhive SKC-a, tokom 1977. godine, osim Vlajine izložbe  realizovala sam još:
U aprilu: Štamapani materijali; izložba radova Grafičke radionice SKC-a uokviru  VI Aprilskog susreta. (Kuriozitet ove izložbe: Bojana Pejić, urednica Biltena VI AS-a, izbacila je moj najavni tekst te izložbe na zahtev direktorice Dunje Blažević - jednom naknadno naišla na originalnu kopiju tog teksta, ali trenutno nisam sigurna da znam gde se nalazi, možda u nekim fasciklama u Arhivi SKC-a)
U maju:
Cvetni trg, simbol i stvarnost; izložba idejnog rešenja rekonstrukcije Cvetnog trga (u saradnji sa Tribinom SKC-a).
Neša Paripović: Grafike i crteži 76/77; izložba iz fonda galerije
U oktobru:
10. Bijenale mladih u Parizu - učesnici iz Jugoslavije: Zoran Popović i Dragoljub Raša Todosijević, Beograd, Mladen Stilinović, Zagreb i Andraž Šalamun, Kopar; izložba (Srećna galerija, SKC).
Dragoljub Raša Todosijević: Was ist Kunst?; performans (Srećna galerija, SKC), kao i razgovor na temu: 10. Bijenale mladih u Parizu uz projekciju slajdova i filmova; učestvovali su: Ješa Denegri, komesar jugoslovenske sekcije, Dragoljub Raša Todosijević i Zoran Popović, učesnici na Bijenalu 
a potom i
Primeri savremene jugoslovenske umetnosti - predlog za kolekciju; otvaranje trajne izložbe na kardio-vaskularnom odeljenju bolnice "Dragiša Mišović" u Beogradu (izložba je otkupljena i postala trajno vlasništvo Bolnice prema projektu Bojane Komadine). 
                    



Нема коментара:

Постави коментар