Godinu dana nakon Intervjua sa Draganom Papićem, sada već sa blagoslovom lokalnog okruženja,
u Reporteru br. 834 od 14. 12. 1982. godine u rubrici "Nova estetika" objavljen mi je tekst
o Raši Todosijeviću, o čemu sam već pisala. Te godine još uvek sam se intenzivno bavila konkursom za rok-fotografiju, ali sam i počela da sumnjam da ću to raditi i dalje: izgledalo mi je da stvar kvalitativno ne napreduje. Dragoš Kalajić, koji je već od početka rada SKC-a bio na suprotnim pozicijama i prećutno sve do devedesetih godina bio ignorisan od strane urednika programa, posebno urednica Likovnog programa (sa izuzetkom "mog incidenta" kada sam dozvolila da se njegov foto-portret dok sedi u fotelji Ezre Paunda objavi na zadnjoj korici Vlajinog Izgleda) negde pred zatvaranje izložbe, svratio je u galeriju i rekao mi da smo pokrenuli zaista zanimljivu i dobru stvar, ali da misli da ja, odnosno Happy Gallery, nema kapaciteta niti uticaja da bi se čitava stvar izvela na viši nivo. Bio je, naravno u pravu i bila je to neka vrsta ponude o saradnji i izmeštanju konkursa, ali ja nisam imala sluha za tako nešto, zapravo nisam imala talenta za komerijalne poduhvate.... Kada sam Slavku natuknula da ja konkurs ne bih više organizovala, on je spremno izašao sa idejom da se umesto konkursa za rok-fotografiju pokrene konkurs za kafansku fotografiju... što nikada nije ozbiljno realizovano, ali je kasnije napravljena, najmanje jedna uspešna izložba na sličnu temu.
Da... te 1982. godine zapisala sam u neki svoj notes nekoliko opaski o upravo objavljenoj knjizi eseja o fotografiji Suzan Sontag:
Nakon
iskustva sa tekstom o upotrebi reči u Hanoju, SS, pišući knjigu o fotografiji,
upotrebljava prave reči ne plašeći se njihove običnosti. Rezultat je knjiga mržnje
upakovana u definiciju fotografije kao surovog i agresivnog medija. Iz njenih šokantnih
rečenica iščitava se samozadovoljstvo u iščekivanju vašeg reagovanja na njih.
Ona zapravo ne mrzi fotografiju već društvo za koje piše imputirajući mu
pretpostavljene nazore. Na samu fotografiju ona lično reaguje samo na sadržaje
vezane za holokaust (dokumentarne fotografije iz koncetracionih
logora Bergen Belsen i Dahau) i kroz identifikaciju sa Dajanom Arbus. U svemu
drugom ona jedino želi da nas šokira, da obezvredi, ne fotografiju već njene
korisnike i kritičare koji su se pre nje dosetili eventualno većeg značaja
fotografije od onog koji je imala u vremenu kada je SS počela da piše o njoj. U
ime toga ona je istovremeno spremna da ospori tuđe plemenite namere i eventualna
dostignuća (primer Jakoba Riisa), zahtevajući od drugih nešto što oni nisu ni
hteli da učine, ukratko zamerajući im na svemu i zahtevati od njih sve.
Za sebe prisvaja ulogu elitiste koji osporava pravo na estetski doživljaj nesofisticiranim pojedincima ili onima
koji nisu dovoljno bogati, u ime čega čin reprodukovanja fotografije
identifikuje sa kičom. U stvari, treba imati u vidu da se ona ne bavi
postavljenim problemima u knjizi (fotografijom) već se preko njih postavlja
nasuprot nasuprot vladajućoj klimi u sopstvenoj sredini, tj. njujorškom kempu.
Kada kaže da je fotografija kič, ili da je fotografija obrazovanje po sniženoj
ceni ona to govori u uslovima u kojima se ljudima to obrazovanje po sniženoj
ceni ne može oduzeti, pa se zato time i olako igra, koristeći prave reči a
olako baratajući pomerenim pojmovima i sadržajima, baratajući materijom na
prethanojski način, neusklađen sa posthanojskim novogovorom.
Ipak, iako ona spada u kritičare fenomenologe
veoma popularne kod nas, njena, za ponekog, naklapanja uvek su potkrepljena
izvesnim podacima, činjenicama, ona se poziva na neke fotografe i fotografije i
to u našoj sredini daje izvesnu težinu njenoj kritici, premda je njen značaj
ovde i tako precenjen.
Žestina
i mržnja nije baš održiva, i SS nakon početnog provokativnog
pljuvanja po svemu postojećem postepeno postaje pitoma i prihvatljiva. Ipak,
njeno u osnovi književno obrazovanje teško podnosi relativno skučen jezik još
uvek nerazvijenog fotografskog kritičkog aparata. I ona sama fotografije
procenjuje sasvim iz privatnog ugla (D. Arbus,L. Hine, Weegee). U osnovi, ona ne
veruje u govor slike, jer ne može da ga definiše. Iz toga proizilazi uvećani
strah od lažiranja, kao da se rečima i dokumentima nije podjednako dobro lažirala
istorija. No to su već legitimne nove predrasude i ne mora se o njima
raspravljati u svakom povodu...
Ali to baš i nije
prava stvar. Približila sam se malo onome što sam htela ali sve je to okolišenje kome ne mogu da stanem na kraj.
Danas mi izgleda interesantno da sam 1982. godine, deset godina nakon
iskustva čitanja knjige eseja Suzan Sontag "Stilovi radikalne volje"
koja je na mene ostavila snažan "prevratnički" utisak, njenu
knjiga eseja o fotografiji, koju sam jedva dočekala da se objavi - prihvatila sa
ovoliko rezervi. Sećam se da sam bila prilično gnevna na okolinu koja je
njene tekstove prihvatala kao zakon i počela
sam da dovodim u sumnju i stavove nekih ljudi koje sam do
tada po
navici cenila - uopšte, ovo je verovatno bio koncept za
moj-odgovor-njima, koji sam koliko se sećam žurno zapisala u jedan
prolećni
sumrak vozeći se autobusom sa Novog Beograda, verovatno prema kući, ma
gde da
mi je ona tada bila. Nikada ovo nisam razvila u tekst, s jedne strane
osećajući
nedopustivi rast sopstvene sujete, a s druge ...To je baš bio period
kada ništa
nisam završavala.
Krajem te 1982. vratila sam se iz Pariza (gde sam sa nekolicinom koleginica iz SKC-a i MSUB-a, bila povodom Pariskog Bijenala mladih umetnika) sa gomilom knjiga iz oblasti stripa i fotografije. Odmah sam krenula da "izvlačim štetu" i za Reporter napisala tekst o tri fotografkinje čije sam knjige, između ostalih nabavila, za koji sam bila sigurna da će mi biti prihvaćen i dobro plaćen. I zaista u broju 844 od 20. januara sledeće 1983. godine izašao mi je tekst pod uredničkim nazivom KURVE I SVETICE:
Irina Jonesko: Intelektualna
zavodljivost
U slučaju Irine Jonesko i nastanka njene knjige "111 erotskih
fotografija" (Pariz, 1981.)
pre bi se moglo govoriti o dugom nego o opasnom putu. Ona je postala fotograf posle manje-više beznačajne
slikarske karijere, pa je zato i normalno što se opredelila za rad s modelima u
studiju. Rad u konvencionalnom prostoru
najbolje joj omogućava da na svojim fotografijama postigne atmosferu erotičkog
idealizma, ideala što ga je preuzela od umetnika art nuvoa. Njen studio, koji
je istovremeno i stan u kojem živi, namešten je u duhu ,,intelektualno"
zavodljivih budoara, s divanima, ukrašen predmetima koji upućuju na izvore inspiracije - plakatima
Alfonsa Muhe, starim fotografijama, magazinima ... Uobičajeni rekviziti -
podvezice, bodeži, ogledala, lepeze
- redovno se donose iz brojnih pariških staretinarnica i s buvljih
pijaca. lako ima ovako dobro opremljen trodimenzionalni prostor Irina Jonesko
svoje modele postavlja tačno ispred (za svaku pojedinačnu situaciju) aranžirane
pozadine koju želi da obuhvati. Rad sa ovako ograničenom scenom usmerenom prema
autoru (gledaocu isključuje pitanje pozicije kamere: obavezan je onaj položaj
frontalan u odnosu na scenu, koji zahvata celu figuru modela, kao centralni deo
kompozicije). To je proverena metoda klasičnog studijskog fotografisanja kad je
dekor lažni a kostimi napravljeni od napabirčenih komada tkanine ili krzna.
Potpuni ugođaj daju fotografije izrađene u sepiji. Ali, ovo pretvaranje realnog
enterijera u lažni dekor, i kombinovanje stvarnih delova odeće tako da
izgledaju kao sakupljene krpice, nije izvedeno radi ispitivanja "realnosti
fotografske slike", niti
problematike posebnosti odgovarajućeg fotografskog postupka, već zbog ponovnog
postizanja realnosti erotskog sna, jednom već stvorenog u delima umetnika s
kraja veka. Suština tog sna postignuta je aranžiranjem u narativno-simbolički
sklad ženskog tela i odgovarajućih predmeta - nosioca značenja. Ova narativna
nit, koja bi trebalo da bude osnovni deo umetničkog izraza Irine Jonesko ne
prenosi se s fotografije na fotografiju, pa se i čitava knjiga čini više kao
album sličnih fotografija a manje kao nedeljiva celina. Premda nesumnjivo
spadaju u domen erotskog stvaralaštva, ove fotografije nisu
"normalan" erotički proizvod za gledaoca: fotografisani modeli svoje
interesovanje usmeravaju prema sopstvenoj senzualnosti koja se realizuje kroz
odnos prema odgovarajućim predmetima (dugi veštački nokti, nož pod grlom) -
atributima adolescentne predstave
fatalne žene iz romantičarske literature - "la bele dame sans merci". I pored obilja
nagoveštenih značenja, "stvarno značenje" ovih slika nije jasno
definisano i - čak ni jedna od njih nema naznačen naziv. Kroz rekonstrukciju forme govora starih slika i
starih značenja simboličan govor
rekvizita je poremećen, doveden u novi sklop u okviru kojeg se igra na
kartu labavih veza i nejasnih značenja. Nasumično ispunjavanje scene atributima
nejasne i nedelatne žudnje ostavlja utisak da modeli na slici igraju neku svoju
igru, igru "sna o sebi", i iz straha da se taj san ne rasprši ne
dozvoljavaju upliv nikakvih klimaktičnih, aktivnih situacija. I sve je spremno
da se strpa u koš dekorativnog eufemizma. Ali, što ne priliči zreloj ženi,
priliči devojčici: Irinina (tada) trinaestogodišnja ćerka Eva, koja na velikom
broju fotografija ponavlja gestove i poze odrasle žene, daje ovom radu novi
kvalitet i novi smisao, kao i razlog da se o njemu piše. Sama čežnja za
drugačijim životom, za rekonstrukcijom ideala iz prošlosti, makar obogaćenog
naizmeničnom smenom ozbiljnosti i sarkazma, ne bi bila dovoljna da Irina
Jonesko izađe iz kruga anonimnih stvaraoca.
Mari Elen Mark:
Živeti sa modelima
Za Amerikanku Meri Elen Mark žena je, takođe, povod za autorski rad,
premda je ona nikad ne izvlači iz realnog životnog konteksta. Različite sudbine
žena za nju su povod da fotografski interpretira različite modele življenja i
da ih, po potrebi, uvrsti u artificijelnu strukturu dela. O tome svedoči njena
fotoreportaža o Majci Terezi i njenoj misiji u Kalkuti, foto studija o jednoj
ženskoj neuropsihijatrijskoj bolnici u Oregonu, kao i nedavno objavljena knjiga
Foklend roud (Falkland Road, Njujork, Pariz 1981.), o životu bombajskih
prostitutki. Foklend roud je studija s terena o životu najjeftinijih prostitutki
u Bombaju, čiji je geto smešten u ulici koja je knjizi podarila naslov. "Živeti
sa svojim modelima": to je zadatak koji je sebi postavila i
Meri Elen Mark, ali ga ona rešava potpuno drugačije od Irine Jonesko. U uvodu
knjige (koji je deo dnevnika vođenog tokom rada) M. E. Mark govori o teškoćama
na koje je nailazila dok nije ostvarila svoju zamisao: "Punih 10 godina
pokušavala sam da fotografišem Foklend roud. Svaki put nailazila sam
na neprijateljstva i agresivnost ljudi sa ulice. Žene su me gađale đubrištem,
posipale vodom, vređale me . . ." Tek kad je uspela da sklopi prva
poznanstva, potom i prijateljstva sa stanovnicima ove ulice, mogla je ozbiljno da pristupi ostvarivanju svog plana.
Nasuprot prvobitnim neprijateljstvima, sad nailazi na potpuno prihvatanje, i
Foklend roud otkriva joj gotovo sve svoje tajne. Tako junaci ove knjige ne
postaju samo prostitutke, već i vlasnice javnih kuća, travestiti, klijenti,
deca. A ulica, barovi, "kavezi", saloni i privatne prostorije postaju
"dekor" za slike iz njihovog života. U ovom živopisnom, ali
siromašnom dekoru život prostitutki proteže se od napornog rada s klijentima,
preko održavanja higijene u nemogućim uslovima i doterivanja, spremanja hrane
do odgajanja dece. Sa ostalim žiteljima ove zajednice koncentrisane su, na
proizvodnju sopstvene egzistencije, sa istom jednostavnošću kao što to rade i
pripadnici drugih društvenih grupa. U ovom "carstvu čula" najnižih
društvenih slojeva život je podjednako težak i za one koji prodaju i za one
koji kupuju. Fotografije, koje je o njihovom životu napravila M. E. Mark, iako
ne prikrivaju ništa od te bede - deluju jednostavno, prisno i gotovo umirujuće;
nimalo senzacionalno. Pored nekoliko neobičnih, ali nužnih uglova, većina kolor
fotografija koje su ušle u knjigu sačinjene su fotografski konvencionalno - s
"prirodnog" odstojanja - što govori o tome da je fotograf zadobio poverenje i dozvolu za rad. U prilog tome svedoči i prateći tekst koji ide uz
fotografije, mada je njegova estetička namera nešto kompleksnija. Sama knjiga
naizgled je jednostavno koncipirana. Posle kraćeg uvodnog teksta, smišljenim
redosledom fotografija, ispričana je priča o Foklend roudu. Većina fotografija,
premda ne sve, propraćena je kraćim noticama, ponekad u vidu jednostavnih
legendi a ponekad delovima autentičnih dijaloga ili monologa, koje kvalitetom
svoje informativnosti daju fotografijama novi smisao.
_______
* Maja Klasen, odnosno Maya Sachweh (koju sam ovde ovako "nezasluženo" tek ovlaš pomenula), odnosno njena knjiga koja je izašla u jednoj limitiranoj, takoreći opskurnoj ediciji 1981. bila mi je toliko važna da u datom momentu nisam uspela da sve to suvislije artikulišem, pa je ostala nedorečena. Nedavno sam na Internetu naišla na tekst o toj knjizi:
http://thesilo.raphaelrubinstein.com/artists/sachweh-2
Otprilike istog dana kada se pojavio Reporter sa ovim tekstom, u Srećnoj galeriji otvorena je izložba fotografija Viktora Macarola, beogradskog umetnika koji je živeo u SAD. Izložbu je priredio Slavko Timotijević i napisao tekst u katalogu, a Dragan Stojanovski i ja naknadno smo napravili tiraž plakata sa njegovom fotografijom - prvi takve vrste u Srboštampi koja je upravo bila nabavila neki novi skener. Plakat i nije ispao baš tehnički bio savršen, a Viktoru se, medjutim, jako dopala zamisao da se u Reporteru objavi nešto i o njemu.
Jednog od tih dana dok smo pili kafu u foajeu SKC-a zamolila sam Viktora da iskomentariše jedan broj svojih fotografija sa izložbe - i za nekoliko dana napisala sam tekst u koji sam unela segmente sa tim njegovim izjavama po sećanju, potom sam pozvala Goranku Matić, koja je već postala ozbiljna fotografkinja da ga fotografiše "za novine". Tekst sa ilustracijama objavljen je u Reporteru br. 856 od 12. 05. 1983. pod naslovom Fotografi: Viktor Macarol, MISTIČNA REALNOST ULICE
Beogradske sporedne ulice izgledaju kao mesta pogodna za simuliranje ili, čak, stvaranje jednog isto tako sporednog, paralelnog sveta, čije vreme nosi u sebi latentnu mogućnost za pojavljivanje čuda.

Iluzionističke vrednosti fotografije zavode nas
da je najčešće posmatramo kao dokument jednog određenog trenutka koji se u
prošlosti doista dogodio. Ta prividna dokumentarnost verovatno je i glavni
razlog što se većina fotografa opredeljuje za izradu one vrste slika koje će na
sasvim određen način, biti drage savremenicima i istovremeno i korisne budućim
istraživačima različitih oblasti života jednog društva.
Postojali su,
međutim, "oduvek" i fotografi koji su svoje teme nalazili u običnim svakodnevnim
prizorima, pa i u njihovim bizarnostima, ali čije fotografije nisu postajale
nikakva karakteristična svedočanstva o krajevima i vremenu u kojima su
nastajale. Njihovi prostori i ljudi, što pripadaju neodređenim društvenim
slojevima, ne nose nikakve posebne karakteristike "svoga" vremena,
već se doimaju kao prostori i ljudi iz istorijski nedefinisanih, arhetipsklh
vremena. Takav fotograf je i Viktor Macarol. 
Viktor
Macarol je jugoslovenski umetnik srednje generacije koji živi u Sjedinjenim
Američkim Dražavama. U Jugoslaviji je početnu fazu svog fotografskog rada
zaokružio izložbom "Ulica" (Salon fotografije, Beograd 1979.) koja i
danas svedoči da se on u to vreme, u skladu sa vladajućim valom "human
interesta", posebno interesovao za socijalno značenje svojih slika. Danas,
on još uvek radi fotografije koje nastaju na ulici, ali ove "ulične"
fotografije daju malo povoda da se o njima raspravlja u socijalno-kritičkom ili
dokumentarnom kontekstu. ("Kod mene ne postoji nikakav socijalni pravac,
nikakvo dokumentarno opisivanje scene. I Beograd i Njujork isti su na mojim
slikama. Moj rad je subjektivni pogled
na svet.") Na njima se događaji sa ulice koriste samo kao pogodan
materijal za uklapanje u apstraktne i simboličke ravnoteže. To više nisu
dokumenti ljudskih ili gradskih storija, pa uobičajeni podaci o mestu nastanka
najčešće nemaju nikakvog značaja za njihovo potpunije razumevanje. To posebno važi za
izvestan broj fotografija koje su se pojavile na njegovoj poslednjoj izložbi u
Beogradu ("Viktor u Beogradu", Srećna galerija 1983.),
koje su i nastale na beograskim ulicama tokom leta '82. Ruinirane zgrade i
sasvim obično obučeni ljudi koji se pojavljuju na ovim fotografijama, ne
govore ništa o Beogradu-koji-nestaje, kao što bi se to moglo učiniti na prvi
pogled, nego baš o Beogradu koji nikada nije ni postojao u našem iskustvu, a
možda ni u pređašnjem iskustvu samog V. Macarola. ("Moje
slike su apstraktne. Kad bih te doveo do ovog oronulog zida ti ga ne bi
prepoznala.") Beogradske "sporedne" ulice, a ne siromašne
četvrti, kako bi neki mogli da zaključe, izgledaju na ovim fotografijama kao
mesta pogodna za "simuliranje", ili, čak, kreiranje, jednog isto tako
sporednog, paralelnog sveta, čije vreme nosi u sebi latentnu mogućnost za
pojavljivanje čuda.
Svojevrsna strogost,
shematična ozbiljnost, draga Viktoru Macarolu, budući da se njegov radni
postupak i sastoji u tome da pojavni svet permanentno uklapa u unapred
smišljene ravnoteže, vidljiva je i na ovim fotografijama. Ona ponekad preti da
njegovim slikama oduzme neophodni swing, ali ponekad i prerasta samu sebe i
daje slike sa toliko obrađenih elemenata ravnoteže da oni postaju nevažni,
slobodni za drugi smisao, za stvaranje čuda, ili, kako se to isto tako
staromodno kaže - umetničkog dela. To je i momenat kada ona zgodna fraza jednog
nemačkog umetnika da je "anđela lako naslikati, ali da ga je nemoguće
fotografisati", prestaje da važi. Jer sada, kada je sa izradom fotografija
umetnik zaključio svoje vreme čuda, ostaje na nama da odlučimo hoćemo li
"Dečaka u trku" (sl. 2) jednostavno uzeti kao dečaka u trku, ili ćemo
ga, oslobođeni predrasuda o realnosti sveta i dokumentarnosti fotografije,
shvatiti kao razbesnelog anđela što
se iznenada spustio na zemlju, na Dorćol, "u tegobno i sparno letnje
veče". Od nas zavisi hoće li to biti devojčica (sl. 3) ili anđeo što na
uglu ulice Generala Mahina i Herceg Stepana okleva sa svojim
,,blagovestima", i da li je moguće da izgubljeni i preplašeni anđeli
tumaraju Dorćolom (sl. 4), kao da je on sama prašina drevne Palestine.
Čak i sam umetnik,
Viktor Macarol kaže: „Primetio sam da ja u tom svetu koji nas
okružuje mešanje raalnosti i uobražene realnosti, mistike i apstrakcije, da je
sve to stalno prisutno. Mi stalno govorimo o mistici, a u stvari,
realnost je mstićna."
Polazeći od takvog
shvatanja sveta on i pravi fotografije koje su, bez obzira na eventualno
fantastično značenje koje svaka od njih pojedinačno može da nosi, izrađene u
granicama pojavnosti "zdravorazumskog" objektivnog sveta. Čak i
povremeno, kada malo pomeri granice konvencionalne vizuelnosti, on ne izlazi
izvan okvira psihološki prihvatljive percepcije. U slučaju fotografija koje
ovde reprodukujemo, on je pribegao neoštrini kao izražajnom sredstvu imajući u
vidu prirodu prizora koje je snimao, a koji su se morali događati veoma brzo i
iznenadno. Neoštrina nije ovde upotrebljena kao pokret, nego kao živi simbol
pokreta, koji treba da uputi na iznenadnu gungulu uopšte, na
arhetipsko poremećenje status quoa. Naravno, neoštrina je ovde kontrolisana,
režirana.
Težnja da se na filmu zabeleži događaj, ne samo u prostoj vizuelnoj ravnoteži osnovni je cilj kome V. Macarol teži u svome bavljenju fotografijom, a taj cilj, sa svoje strane zahteva traganje za "momentom totalne vizije" koja se ostvaruje u onom posebnom momentu za fotografa kada on posegne za okidačem fotoaparata. ("Za mene trenutak uzbuđenja, kreacije, nastaje u onom momentu kada osetim povezanost sa onim što radim i zadovoljstvo što osećam da izražavam ideje koje su duboko personalne, jedinstvene za mene, i za koje mislim da ne postoje kod drugoga." ) Taj trenutak okidanja je i najvažniji za konačan izgled fotografije. Zato se njegov rad u laboratoriji sastoji isključivo u tome da se snimci reprodukuju najbolje moguće, bez tehnoloških trikova koji bi eventualno uticali na suštinsko značenje "totalne vizije", koja je u celini jednom već postignuta. Po izvesnoj nadrealnosti, "odlučujućim momentima" i poštovanju svog prvobitnog kadra, Viktor Macarol bi se možda mogao dovesti u vezu sa Anri Kartije-Bresonom, što ni u kom slučaju ne mora da stoji u suprotnosti sa njegovim iskrenim mišljenjem da su njegove slike jedinstvene i da se na njima ne može videti ničiji uticaj. Najzad, ne može se ni računati na bilo čiji uticaj kad čovek ostane sam na ulici, sa svojim fotoaparatom, suočen sa neizvesnošću prizora koji dolaze.
_____________________________________________________________________________________
Koji mesec kasnije, u julu najverovatnije, za Reporter napisala sam i tekst o fotografijama Nikole Belajčića* koji je u junu takođe imao izložbu u Srećnoj galeriji. Tekst je prihvaćen i honorar je plaćen, ali se taj broj nije pojavio na kioscima - zbog nekih političkih nepodobnosti ceo tiraž je povučen i uništen. Nikada nisam saznala šta je tačno u pitanju, iako sam posle toga više puta razgovarala sa glavnim urednikom Zoranom Bogavcem, kome sam inače uvek direktno predavala tekst i on bi ga pročitao u mom prisustvu i odmah bi rekao ide li ili ne ide. Inače, kada sam prvi put otišla u tu redakciju nikoga tamo nisam poznavala, niko me nije preporučio - pokucala sam na ulazna vrata, naišla na sekretaricu (za koju se kasnije ispostavilo da je ćerka jednog od beogradskih najranijih foto-reportera, Aleksandra Ace Simića) i pitala je kome bih mogla da ponudim neki tekst o fotografiji. Ona me je odmah prosledila do glavnog urednika, Zorana Bogavca...
Budući da sam se već navikla na to da će urednik sam dati neki naziv, tekst koji sam predala bio je naslovljen takoreći "radno":
NIKOLA BELAJČIĆ, FOTOGRAFIJE
Danas se mali broj mlađih fotografa "nezainteresovano", tj. izvan specijalizovanih časopisa, prigodnih monografija ili
arhitektonskih biroa, bavi fotografisanjem arhitekture. Istorija nam međutim
pokazuje da se većine fotografa, sve do nedavno, redovno ili povremeno okretala
ovoj temi i da je čak prva fotografija koja je uspešno fiksirana zabeležila
delove nekih graditeljskih objekata. Vredna arhitektonska ostvarenja oduvek su privlačila
fotografe, ne samo zbog svoje formalne lepote, nego i zbog toga što arhitektura
već hiljadama godina predstavlja osnovnu pozornicu na kojoj se odvija
civilizacija koja nam je poznata. Iz tog razloga su već prvi
fotografi, pored najvažnijeg da "objektivno" zabeleže vredna zdanja i elemente stilskih i
tehnoloških odlika koje one sa sobom nose, pokušavali da "uhvate" po nešto i od
pretpostavljenih odraza duhovnih aspekata kultura koje su ta zdanja stvorile. I
danas, možda baš zbog "definitivnog dosaznavanja da je objektivnost u isto
tako maloj meri privilegija fotografije koliko, recimot slike ili
crteža, gradovi i građevine postaju sve ređe konvencionalni predlošci za fotografiju, a sve češće zajedno sa samom fotografijom, sredstva ze formulisanje metafizičkih
ili mističkih iskaza. Fotografisanje artificijelno oblikovanog prostora
vremenom je je postalo najprivlačniji put u traganju za legendarnom
"kalendarskom šifrom", za koju danas pretpostavljamo da je morala
biti ugrađivana u stare arhitekture, ili za "brojem iz svetlosti",
koji je tako paradoksalno, naizgled vulgarno i frustrirajuće postao sastavni
deo fotografskog čina.
Za Nikolu Belajčića, iako je on fotografijom počeo
da se bavi nakon svršenih studija arhitekture, fotografisanja zgrada, trgova i
ambijenata takođe je sredstvo "metafizičke elokvencije". Fotografije koje je do sada javno pokazao, i po kojima ga prepoznajemo,
nastale su na njegovim brojnim putovanjima i studijskim boravcima u gotovo svim
zemljama Zapadne Evrope, u Južnoafričkoj republici i Australiji. To su uglavnom
radovi koji su izlagani na njegovim samostalnim izložbama u Muzeju primenjenih
umetnosti (1980) i Srećnoj galeriji Studentskog kulturnog centra (1983).
Arhitektonsko-urbani motivi sa ovih fotografija objektivno su interesantni zbog
ambicioznih ili uspešnih graditeljskih zamisli, zbog svojih
kultruno-istorijskih vrednosti, ali veoma često i zbog neprivilegovane,
slučajno nastale atraktivnosti nekih, često formalno i neposvećenih prostora.
No i pored toga što su objektivni predlošci atraktivni sami po sebi, izrazom
fotografija obično nisu obuhvaćene njihove konvencionalne, prirodne celine,
već njihovi fragmenti koji svoju celovitost ostvaruju tek kroz odnos prema
okolnom slobodnom prostoru, ili kroz svest o njihovoj nameni. A čovek, kome je
taj prostor u stvarnom životu namenjen, pojavljuje se na fotografijama,
retko i slučajno, posredno ili asocijativno. Čovek je ovde zapravo prisutan
kroz tautologiju uobičajenih gestova ili pretpostavljenih stanja, kao što su
ritualni pogled kroz prozor (Prozor, Helsinor 1977), osećaj zadovoljstva pred
savršenim obrascem oblikovanja prostora prema ljudskoj, "renesansnoj"
meri (Pravoslavna crkva, Sidnej 1982), metafizička utopljenost u ogromnom
artificijelnom i vanvremenskom
prostoru (Sidnej 1982) iznenadni odraz u ogledalu (Biciklista, Evri 1978), ili
njegova apsolutna suvišnost u savršeno osvetljenom pejsažu (Obala, Kejptaun
1975)...
Jasno je da predmet ovih fotografija nije ni čovek ni arhitektonski
prostor, već nešto što je proisteklo iz njihovog naknadnog uzajamnog odnosa. Pronalaženje i beleženje tog odnosa, koji
nazivamo, istovremeno prosto i višeznačno, "duhom mesta, stvaralački je
zadatak koji prethodi nastajanju ovih fotografija. Zato je i nevažno jesu li fotografisana mesta formalno sveta ili profana, jer
ono što autor u njima pronalazi, i potom artikuliše, jeste "opštevažeći
duh" koji se (za nas možda nemotivisno i neplanirano, ali za autora
pouzdano) može podjednako pojaviti na nekom trgu, stambenoj zaradi, spomeniku,
garaži, crkvi, pejsažu...
Upravo u postojanju mogućnosti da se ovakav duh otkrije i zabeleži, leži
individualni razlog Nikole Belejčića za bavljenje ovakvom vrstom fotografije.
Taj pozitivni poriv se pothranjuje negativnim zadovoljstvom što se iz naizgled
objektivne egzistencije jednog materijalnog prostora prepoznaje i izvlači jedan
drugi smisao, drugi proces, koji može biti blagotvoran ili uznemirujući, ali
obavezno nepredvidljiv i nekontrolisan. Na ovaj način fotografija postaje saučesnik
nesmetane "'frankenštajnizacije" prostora koji počinje da emituje
informacije za koje nikada, barem neizgled, nije programiran. Ali demijurška
zluradost samo je usputno osećanje koje ove slike nude. Za njihovo razumevanje
važnije je istaći da njihov autor prvenstveno bira prostore koji su atraktivni
za internacionalnog usmerenog intelektualca koji svoju "osetljivost"
ne gradi na lokalnom ili, danas ponovo popularnom, nacionolnom nasleđu.
Naprotiv, on za ovim, danas možda zastarelim "univerzalnim duhom"
(duhom civilizacije i progresa, koji on nesumnjivo prihvata) traga, kako smo
videli, gotovo po čitavom svetu, pretpostavljajući da taj duh mora postojati u
svakoj sredini koja je bar u jednom trenutku svoga postojanje dala vredna
ostvarenja, kao i podjednako tamo gde on za njegovo traganje uloži adekvatan
trud. U želji da do kraja sačuva jasnoću toga duha on ne dozvoljava čak ni da
posebnosti "opštih mesta" našeg kulturnog vokabulara pređu granice
njegovog ličnog, umetničkog iskaza. Zato prostor na ovim fotografijama i nije
definisan na uobičajeni način, materijalnim odrednicama fotografisanog objekta,
već češće imaginarnim površinama, svetlošću, odrazima, koji su (oslobođeni tako lokalnih trivijalnosti)
prihvatljiviji za širi krug različito orijentisanih posmatrača. Vizuelno
"neuhvatljiv" odnos izrmeđu fizičke strukture ambijenta i života
ljudi koji u njemu žive i koriste ga, artikulisan je naizgled nespojivim
elementima materijalnog i nematerijalnog, konkretnog i univerzalnog, što je
bilo moguće zahvaljujući poznavanju i korišćenju već razrađene semantike
graditeljstva i prostornog oblikovanje koja je nužno utkana u fotografisane
prizore. A to je ono što njegovim naizgled sterilnim i artificijelnim
fotografijama daje neophodni "drugi smisao", ono što ove naizgled pojedinačne
komade na kraju dovodi u jedinstveni narativni sklop.
Ideja stvaralačkog traganja za duhom mesta kao univerzalnim duhom nije,
sama po sebi, ni jedinstvena ni nova u istoriji fotografije. Moglo bi se
navesti čitav niz primera zgodnih za poređenje. Za samog Belajčića nesumnjivo
je značajan njegov lični afinitet prema već istorijskon štimungu koji je u
pariskim dvorištima i parkovima pronalzio stari francuski fotograf Ežen Atže.
Ali ga istovremeno njegova lična težnja ka perfekcionizmu, koji zasigurno nije
bio Atžeova preokupacija, stavlja u poziciju nesrećnog naslednika koji svoje nasleđe mukotrpno
pretvara u dijametralno suprotne vrednosti, koje su mnogi poznavaoci
Belajčićevog rada pogrešno, ali ne i neosnovano, izjednačavali sa vrednosnim
sistemom Ansela Adamsa. U svakom slučaju, u nekom jako sličnom raskoraku leži
uzrok njegovog zanatskog i estetskog dualizma. Jer, iako se čini da on prostor
na svojim slikama gradi na osnovu objektivnog, davno postavljenog obrasca, on
taj prostor ipak gradi na osnovu obrasca stvorenog u sopstvenoj svesti. Te
fotografije za koje se čini da su "uhvatile" iznenadna i objektivno
neplanirana značenja i odraze, istovremeno su iznijansirane i krajnje formaIno
i krajnje subjektivno.
Postupak neprestanog razgrađivanja nesvesnog i realnog i ugrađivanje
njihovih elemenata u svesno i idealno, postupak koji Nikola Belajčić očito
primenjuje u svom radu, pomaže nam da ga, u sklopu različitih pravaca razvoja
fotografije svrstamo u onu struju čije su protagoniste organizatori 60-te,
jubilarne Fotokine u Kelnu nazvali "konstruktorima realnosti". Oni su
ovu struju doveli u vezu sa ruskim konstruktivističkim pokretom u umetnosti,
ali se naravno nisu zadržali na istorijskom značenju termina, već su se
oslonili samo na generalni koncept umetnosti kao "konstrukcije" a ne
ikoničke deskripcije. Te iste, 1982. rodine,
među "odabranim" "konstruktorima realnosti", našao
se i italijanski fotograf Luiđi Giri koji je generacijski, formalno-estetski i
metodološki veoma blizak Nikoli Belajčiću, premda su njihovi krajnji
filozofski zaključci gotovo dijametralno suprotni. Dok je Giri ironičan i
dvosmislen, Belajčić je ozbiljan i pozitivan, pa tako naizgled slične slike s
jedne strane dovode u sumnju mogućnost predstavljanja realne istine, a s druge
strane potvrđuju mogućnost prenošenja univerzalnih ideja.
Suštinsko poverenje u pozitivne mogućnosti umetnosti od koga Belajčić
polazi, opravdava njegov postupak materijalizovanja pomoću fotografije onog
sveta koji egzistira izvan naše "vulgarne realnosti", a koji
on istovremeno oblikuje u smislenu celinu i poruku. Istovremeno, on iz
odabranog predloške, iz jednom već artikulisanih prostora, arhitektonskih
zdanja ili ambijenata, izvlači onaj osnovni sistem, i šifru koji te prostare
čine samostalnim i sređenim prenosnicima određenih univerzalnih informacija.
Jednostavnije rečeno, te su fotografije svesno
napravljene sa ciljem da za nas otvore novi, u osnovi pozitivan, smisao jednog
mesta.
Elementi vizuelnog jezika kojim se pri tom služi naizgled su jednostavni
i nisu ni novi ni nepoznati. I on sam voli da podseti da virtuozne perspektive
jednog Piranezija, na primer, i fotografije snimljene savremenom kamerom imaju
zajeničke korene u istim zakonitostima optike i nacrtne geometrije.
Upotrebijavajući "normalne objektive", on se pri stvaranju slike
služi tek minimalnom deformacijom izgleda objektivnog predloška. Namerne
intervencije na "normalan poredak stvari", iako su retke, obično se prave na planu korišćenja boje (fotografije o kojima je reč rađene su
sa kolor slajdova cibachrom postupkom). U osnovi, Nikola Belajčić spada u onu
vrstu umetnika koji svoje poruke formulišu sledeći klasična prvila ikoničkog
predstavljanja prema renesansnoj perspektivi. Upotreba neekscesne vizuelne
forme koja "ne vređa ničiji ukus" nužni je preduslov one umetnosti
koja sebe smatra prenosnikom važnih i univerzalnih ideja čija tačnost ne sme
biti dovedena u pitanje. To je umetnost kojoj bi se možda moglo zameriti da
nema "seksa", ali ne i da je puna nesporazuma.
*
Nikola Belajčić, bio je prijatelj Dragana Papića sa studija arhitekture i radili su u zajedničkoj laboratoriji. Dragan, koji je voleo da pravi te neke dvosmislene smutnje, zloupotrebio je tu poziciju i 17. marta 1982. pod pokroviteljstvom Srećne gaerije napravio priredbu pod najavom
Dragan Papić: "Jeste škart, ali je
unikat"; planirani program: uvodna reč kustosa Galerije u odsustvu; zakuska
sa zdravicom; kamerni koncert grupe Berliner strasse; svečano otkrivanje biste
Dragana Papića; razgovor sa umetnikom; svečano zatvaranje izložbe - što je bila autoironizirajuća priredba na kojoj autor svoje uspešne fotografije
prodaje kao škartove, a škartove drugog fotografa (Nikole Belajčića) kao uspele
fotografije. Ironija je bila u tome što su škartovi perfekcioniste Nikole Belajčića na nivou zanatske izrade bili daleko kvalitetniji od Papićevih "relaksiranih" otisaka.
Slavko, sa kojim je Papić ugovorio izložbu, bio je u to vreme odsutan, kao i Nikola Belajčić, tako da sam ja ostala da primim na sebe ljutite primedbe gospođe Belajčić, Nikoline majke koja štitila njegova prava. Bilo je to samo još jedno od neugodnih iskustava koja su me sledovala, na ovom, onda privlačnom "nameštenju".
horor plakat i ssss idu u sledećem postu




Нема коментара:
Постави коментар