Program Srećne galerije 1981_20. januar: Pino Ivančić, Iz trliža, izložba i performans; 19. mart: Grupa Galerija, Akcija Maljevič; 26. mart: Jaroslav Andel i Ljubica Stanivuk, Mesta i trenuci, primeri čehoslovačke avangardne umetnosti sedamdesetih godina; 4 - 10. april: Prvih 10 godina SKC-a; 28. april: Bojana Komadina, izložba polaroida; 21. maj: Miroljub Todorović, Mail Art; internacionalna kolekcija poštanske umetnosti: 5. jun: Branimir Stojanović, Umetnost i jezik; 11. jun: Bojana Komadina, Transformans / zamišljeno stanje (škampi i vino), izložba polaroida; party: 14. jun:Grupa Laibach, Laibachkunst + Profili Profili; 19 - 30 jun: II Yu- konkurs za rok fotografiju; 24. septembar: Srđan i Goran Vejvoda, Novi lopovi; izložba fotografija i fanzin; 2. oktobar: Predrag Šiđanin, Akt nasilja, fotografije; 14. oktobar: Branislav Vojnović, Fotografije; 16 - 22. novembar: Mlada Poljska kultura; 15. decembar; Izbor 81; izložba fotografija i rok koncert u okviru Dana kulture Savskog venca; 25. decembar: Marke umetnika, internacionalna izložba mail arta (izlagala i ja)
Poslove oko izlaganja fotografije u Srećnoj galeriji, već iste godine nakon što je realizovan Prvi konkurs za rok fotografiju, preuzeo je Slavko, kao glavni kustos, i izlagački profil galerije time je i zvanično promenjen. Dok se u prvoj polovini 1980-e sa fotografijom još uvek koketiralo posredno - akcijom izlaganja polarod-fotografija preko Vlajinog fensi fanzina Izgled 3, u drugoj polovini godine priređene su već dve izložbe "obične" fotografije (Dražena Kalenića "Rock and roll delićima sekunde" i Toneta Stojka "Okus prašine") da bi kraj godine bio krunisan daleko kompleksnijom izložbom Dragana Papića (Dokumenta 1978/979/1980 - ciklusi "Nasilje", "Nasilje i seks", "Seks"). Galerija je, naravno i dalje bila prodajna, a protagonisti nove umetničke prakse i dalje su bili počasni gosti sa pripadajućim im privilegijama: bilo je to uvod u ustanovljavanje novog rezidencijalnog profila Srećne galerije koji će uvesti u istu ravan konceptualu, glamur i novi talas, divlju fotografiju i gimnazijski pank-rok...
Iako sam u to vreme svoja interesovanja za fotografiju pokušavala da pretočim u sopstvenu praksu, to baš nije išlo glatko: polaroid, koji mi je bio najprivlačniji, ne samo da je bio skup, nego je postepeno postao i nedostupan na našem tržištu, obična fotografija zahtevala je sopstvenu laboratoriju - što sve nije imalo nikakve veze sa mojim životom - tako da sam se vrlo brzo fokusirala na rad drugih (posebno svetskih) fotografa preko časopisa i knjiga. Činjenica da dobro reprodukovana fotografija može dati prilično približan uvid u originalno delo, činila mi se spasonosnom i privlačnom da se (kao istoričarka umetnosti) njome bavim sa nešto više samopouzdanja - nego recimo "regularnim artom" sa kojim nisam baš bila u situaciji da se upoznajem iz prve ruke. Ta "demokratičnost" medija, kao što je uostalom bio i strip i visoko tiražna grafika i film - njihova dostupnost, bila je ideološki okidač za mene, a knjižare i novinski kiosci i bioskopske dvorane svetilišta umesto galerija i muzeja.
Jedno vreme tih osamdesetih godina i sama sam krenula da ugrađujem poneku ciglu u raskošnu kiosk-građevinu. Najpre sam, 1981. počela da pišem za Reporter*, potom za FKR, Svijet, Osmicu... To sa (zum) Reporterom u našem malom "elitnom" krugu u početku je bilo, pa - "nečuveno": neke kolege su mi ozbiljno zamerale, poneko mi je i zavideo, poneko čestitao na hrabrosti... .Reporter je, naime, bio nedeljnik koji je proizišao iz ozloglašenog Zuma, donosio je lascivne fotografije, bavio se nedoličnim temama, propuštao reportaže naizgled nepodobnih političkih nazora, upravo je bio "proizveo" i jednog novokomponovanog akademika...)
Fotožurnalizam kao institucija nastao je u Nemačkoj za vreme nacizma kada mu je poverena značajna uloga u stvaranju novog društva i kada je zasnovan jasno izgrađen koncept fotožurnalističke propagande. Amerika je stekla prve po ilustracijama slavne magazine „Plkčer post" i „Lajf" tek kada su mnogi iskusni fotografi i urednici prebegli iz Nemačke u SAD pred najezdom nacista. Sovjetska škola fotožurnalističke propagande razvijala se izdvojeno sve od oktobarske revolucije dostigavši vrhunac upravo za vreme Drugog svetskog rata, odigravši značajnu ulogu u procesu formiranja profila savremenog ratnog fotoreportera kao i u uporednom usavršavanju standarda „najdemokratskijeg" oblika ideološke propagande. Predstavljamo vam asove sovjetske ratne fotografije. Njihova remek dela iako ne pokrivaju skorašnje događaje ne gube ništa od svoje uzbudljivosti.
Danas su gotovo svakome poznate proslavljene fotografije Smrt
republikanskog borca, Podizanje američke zastave na ostvru Ivo Džima, kao i
isticanje sovjetske zastave na zgradi Rajhstaga u Berlinu. Premda su ove
fotografije usvojene kao vizuelni simboli vremena u kojem su nastale, njihovi
autori uglavnom su nepoznati široj javnosti. Radoznaliji pojedinci relativno
lako mogu doći do podataka da je autor prve fotografije Robert Kapa, a
druge Džoe Rozental, dok će do imena trećeg autora, Jevgenlja
Haljdeja vrlo teško doći. A Jevgenij Haljdej samo je jedan od brojnih
sovjetskih fotografa koje je ratni vihor 1945. godine doveo do Berlina, da tamo
zabeleže susret savezničkih armija i konačni pad Trećeg Rajha. Ipak, osim Maksa
Aljperta, u svetu odranije poznatog po sjajnim reportažama iz predratnog
perioda, imena sovjetskih fotoreportera iz drugog svetskog rata ostala su dugo
nepoznata široj javnosti, bar izvan granica SSSR-a. Povremeno bi na prigodnim
međunarodnim izložbama zablistalo neko ime, poneka autorska izložba uspešno bi
obišla svet, ali nijedan sovjetski autor ne bi ušao u "normalni opticaj".
Tek nakon pojave knjige Danijele Mrazkove i Vladimira Remeša
"Fotografovali válku - sovjetska válečna reportáž" (Prag 75, Njujork
'77, London '78), neki sovjetski fotografi počinju da zauzimaju zaslužena mesta
u istorijskim pregledima fotografije, posebno fotoreportažne. Značaj ove knjige
je u tome što je, predstavivši prvi put zajedno dvadesetak fotografa koji su
tokom drugog svetskog rata snabdevali sovjetske listove fotografijama sa
fronta, pokazala da nekoliko popularnih snimaka koje smo poznavali nisu samo
plod pukog slučaja, već rezultat ozbiljno shvaćenog zajedničkog posla.
Uostalom, profesija ratnog fotoreportera nije slučajno ni retroaktivno
ustanovljena.
Uslovi za njeno nastajanje stekli su se "blagovremeno" u
gotovo svim zemljama koje su ušle u Drugi svetski rat. Već početkom tridesetih
godina XX veka, nakon što je problem fotografisanja "realnog" pokreta
bio rešen, a koncept live fotografije definitivno prihvaćen, u Evropi se
pojavio značajan broj ilustrovanih magazina u kojima je fotografija počela da
zauzima značajno mesto kao samostalna informativna jedinica. Ovaj proces
posebno je bio plodan u Nemačkoj gde su se uz prve savremeno koncipirane
fotožurnale pojavile i prve foto-agencije koje su ih snabdevale aktuelnim
materijalom. Zato se i može reći da je fotožumalizam kao institucija
rođen u ovoj zemlji. Ovome u prilog govori i podatak da su se slavni Pikčer
post (Picture Post) i Lajf (Life) pojavili tek pošto su mnogi iskusni
urednici i fotografi iz Nemačke emigrirali u Englesku i
Ameriku. (O tome takođe govore i izvrsno uređivani ratni brojevi Signala i
pored neprihvatljive ideologije koju su zastupali.) Moglo bi se dakle
pojednostavljeno zaključiti da su za ovo doba neophodnu injekciju aktivizma
zapadni fotografi i urednici primili od nemačkih kolega.
Sa Sovjetskim savezom, međutim, stvari stoje drugačije. Ovde su pobeda
revolucije, petoljetke, kolhozi i komsomoli, a nadasve entuzijazam koji ih je
pratio, bili autentični podsticaj za stvaranje sopstvene fotožurnalističke
škole bez uticaja sa strane. Već je prva generacija fotografa odigrala značajnu
ulogu u aktivnoj propagandi stvaranja i izgradnje novog društva i istovremeno,
ustanovila pravila igre moderne fotoreportaže. Mladi su svakako morali biti
upoznati s dostignućima starijih, pa se sa sigurnošću može tvrditi da su svi
sovjetski fotografi pošli u rat sa jasno izgrađenim konceptom fotožurnalističke
propagande. Tu verovatno leže razlozi zbog kojih se čini da je SSSR dao jednu
monolitnu grupu solidnih ratnih fotografa, za razliku od Zapadnog sveta koji je
dao nekoliko legendarnih imena.
Svi sovjetski fotografi radili su u "dinamičnom i pozitivnom"
stilu koji je nosio jasnu i nedvosmislenu poruku. Polazeći od pretpostavke da
je rat sam po sebi velika tema, te da ne zahteva "drugačiji" pristup
ili specijalnu opremu, većina ovih fotografa radi u, uslovno nazvanom,
realističkom maniru: trenuci herojstva, smrti, patetičnih susreta ili rastanaka, uhvaćeni su u srednjem ili opštem planu i,
najčešće 35 mm kamerom. I upravo ova distanca daje slikanom predmetu
istovremeno značenje i univerzalnog simbola i direktne poruke. Kvalitet ove
poruke, koji se, između ostalog, meri neposrednom delotvornošcu, obezbedio je
sovjetskim fotografima drugog svetskog rata značajnu ulogu u procesu formiranja
profila savremenog ratnog fotoreportera, kao i u uporednom usavršavanju
standarda "najdemokratskojeg" oblika ideološke propagande. (Možda su
današnji izveštači sa ratišta hrabriji, i možda su njihove poruke nešto
suptilnije, ali ne možemo zanemariti činjenicu da se ova poređenja još uvek
prave u odnosu na ovu generaciju.)
Gore pomenuta pretpostavka da sovjetski fotografi predstavljaju jednu
monolitnu grupu, monolitnu pre svega po kvalitetu, naravno ne isključuje
mogućnost pojave autora izvanredne individualne snage. Naprotiv, neki od njih
uspeli su da, iz ratne inflacije "pravih" trenutaka, ne žrtvujući
pritom dokumentarnost i autentičnost, izvuku onaj momenat, detalj ili priču,
po kojima ih najčešće i prepoznajemo. Upravo takav majstor je Maks Aljpert.
Maks Aljpert je svoju prvu
zlatnu medalju dobio u Zagrebu 1937. godine (današnji Zagreb salon) i zasad
je jedan od najpoznatijih sovjetskih fotografa u svetu. Fotožurnalizmom se bavi
već od 1924, a njegove fotografije sa izgradnje Ferganskog kanala iz 1930.
zaista predstavljaju monumentalno ostvarenje. U Drugom svetskom ratu radio je
kao fotoreporter TASS-a, i u tom periodu napravio je veliki broj snimaka koji
su bili objavljeni na stranicama sovjetskih listova i tako ušli u red
najboljih primera fotožurnalističke propagande sa tzv. univerzalnom porukom.
(Njegov smisao da "zaustavi" akciju u najrečitijem trenutku vidljiv
je i na priloženim fotografijama.
I da nije više nikada napravio nijedan snimak, serija fotografija o
nesreći u Kerču 1942. godine, obezbedila bi Dimitriju Baljtermancu
(fotoreporteru Izvestije) značajno mesto u istoriji fotoreportaže XX veka. Za
ovu seriju, a i druge fotografije koje su 1965. bile izložene u Hamburgu u
okviru izložbe "Šta je čovek", dobio je najlaskavije priznanje koje
Zapad može dati istoku: nazvali su ga sovjetski Robert Kapa. Tom prilikom
fotografije iz serije Kerč '42 objavljene su na stranicama najeminentnijih
svetskih listova, a izložba njegovih fotografija obišla je potom mnoge
evropske gradove, uključujući i Beograd.
Jevgenij Haljdej
, mladi
fotoreporter Pravde i junak sa početka ove priče, spada u red velikih majstora
"tvrde" propagandne fotografije, plakatski vidljivo aranžirane, koja
je u ovom ratu bila "tema dana" sa obe strane fronta. (Ovde donosimo
njegove fotografije na kojima su sadržani elementi brižljivo povezani u
direktnu poruku). 
J. Haljdej, Beograd 1944.
Nadimak "partizanski fotograf" zasluženo je nosio Mikail
Trahman (fotograf TASS-a) koji je kontinuirano i sa puno topline
slikao detalje iz svakodnevnog života boraca u jedinicama kojima je bio
priključen, kao i stanovnika naselja nadomak kojih su se vodile borbe.
Georgij Zelma (Izvestija)
skrenuo je na sebe pažnju fotografijama iz bitke za StaIjingrad. Fotografija koju
ovde donosimo svedoči o njegovom izuzetnom smislu za hvatanje spontanog gesta.
Galina Sanjkova (Frontovskaja
ilustracija) jedna je od retkih žena fotoreportera u drugom svetskom ratu.
Veliki broj njenih fotografija sa naizgled pasivnom porukom, govori o njenom
opredeljenju da u ratu radije skrene pažnju na nedužne žrtve, nego li na
njegove heroje.
![]() |
| Dragan Papić © Arhiva SKC |
Smatrala sam da je on nešto apsolutno jedinstveno na našoj foto-art sceni i planirala da napišem negde nešto o njemu. Dragan je, čim je video da sam dobila prolaz u Reporteru počeo je da navaljuje da napravimo nešto, kao, ozbiljno, kako bi on na stranicama određenim za erotske fotografije, plasirao svoj tzv. porodični porno-poster. Na brzinu sam napravila intervju koji je objavljen u Reporteru br. 806 24. decembra 1981. pod nazivom
HRONIČAR SIMULIRANIH SITUACIJA
"Postepeno prelazeći sa erotike na nasilje, ja sam se skoro sasvim opredelio za polaroid. Jer, sa polaroidom sam mogao direktno da kontrolišem rezultate tih simuliranih situacija i da ih, po potrebi, odmah i korigujem."
Predstaviti Dragana Papića (1952), jednostavno, kao fotografa – bila bi nepravda. Jer dijapazon njegovih interesovanja, poduhvata i planova daleko je širi nego što se postojećim sistemom klasifikovanja i vrednovanja može verifikovati. I dok se na tom planu nešto ne promeni, njegove fotografije ipak ostaju kao jedini i neoboriv dokaz njegove sveprisutnosti.
Erotika je samo jedna od oblasti kroz koje je Dragan Papić prošao, a fotografije koje ćemo ovde predstaviti zanemarljivo su mali deo njegovog rada. Pa i pored toga postoje najmanje tri razloga da vam ove fotografije pokažemo.
Prvi razlog je taj što u Jugoslaviji praktično nema više autora koji na sličan, direktan, silovit i brutalan način zalaze u oblast erotskog. Drugi je razlog taj što u Beogradu nema baš samoukih umetnika koji su brže žrtvovali radost praktikovanja nadrealističke jukstapozicije, da bi, glavom bez obzira, uleteli u naizgled realne situacije. (Ponekad kao svedok, a ponekad kao akter - pitajući se gde su granice između stvarnosti i iluzije, što ih je sam postavio.) Treći razlog je što se i sam Papić ovim fotografijama uvek iznova vraća, bilo da ih rekonstruiše ili ponovo izlaže. Ostale razloge saznaćemo iz razgovora.
Na ovogodišnjoj putujućoj izložbi „Paket-aranžman beogradskih majstora polaroida" videli smo neke tvoje radove (serije ,,Meso" i "Bio sam samo prisutan",), gotovo identične s nekim fotografijama koje si ranije izlagao, a koje su bile izrađene u cibachromu. Jesi Ii te polaroide radio istovremeno, ili si naknadno rekonstrutsao slične situacije?
Ja sam 1978. godine
radio serije M i P ("Meso" i "Plastika"). Ti
su radovi bili prilično rudimentarni, a i radio sam ih sa dosta nejasnom
motivacijom. Kasnije, kroz dve godine, u vojsci sam uradio seriju ,,Bio sam
samo prisutan" (prvobitni naziv bio je SMB, što je otprilike trebalo
da znači "sumorno maslinasto blato", jer sam to snimao na obali
nekog jezera kod Tuzle). Uradio sam još neke radove, i sve je to po mom
mišljenju bilo artikulisanije, pa sam u skladu sa novim iskustvom rešio da
rekonstruišem i neke od starijih radova. Baš u to vreme došao je Dragoš Kalajić
i tražio da za televiziju reprodukuje neke moje radove, zapravo te moje rane
stvari, jer su se po njegovom mišljenju uklapale u njegovu tezu
o smaku sveta. Ja sam, međutim, rekao da ne želim da se na televiziji
tek tako reprodukuju fotografije, nego sam predložio da mi oni plate model i
nabave potreban materijal, meso i sl., i da ceo rad rekonstruišemo filmski. Oni
su pristali. Taj film je delimično i moj, barem na planu mistifikacije umetničkog procesa, jer su mi dozvolili da bitno utičem i na scenario i na režiju.
Film još uvek stoji kod njih, ali ga nikada nisu prikazali. Valjda se nije
dopao Zori Korać.
Ali, ja sam tom prilikom izradio i ovih dvadesetak polaroida, što je i
bio deo mog plana da jednu istu simuliranu situaciju uradim u različitim
fotografskim medijima. I ranije sam radio sa polaroidom, ali više onako.
Međutim, kad sam počeo da radim rekonstrukcije tih margina erotike sa nasiljem,
postepeno prelazeći sa erotike na nasilje, jer sam se skoro sasvim opredelio za
polaroid. Jer, sa polaroidom sam mogao direktno da kontrolišem rezultate tih
simuliranih situacija i da ih po potrebi odmah i korigujem.
Ja sam u stvari, radeći na ove tri rekonstrukcije „Mesa" kroz
sopstvenu praksu spoznao da je rad na ova tri medija različit isto onoliko
koliko su različiti i finalni proizvodi dobijeni putem njih.
A kako stoje stvari sa radom „Bio sam samo prisutan"? To baš nisi mogao da rekonstruišeš.
Ne, silovanja sam radio paralelno, slajd i polaroid. Već sam ti rekao da sam upravo nakon tog rada počeo da razmišljam o rekonstrukciji nekih starijih serija. Imao sam tada 10 ectachrom filmova, dakle 360 snimaka na slajdu i jedno pakovanje polaroida.
Ti si nakon svoje prve samostalne izložbe, "Dokumenta '78, '79, '80," Izjavio da je gotovo sa tvojim interesovan|em za seks i nasilje. Kako to da upravo radove sa ovom tematikom rekonstruišeš, ili barem uvek iznova izlažeš?
Ovoga puta sam ih izložio iz dva razloga. Ja sam u Ljubljani (gde je ova
izložba najpre išla) paralelno imao samostalnu izložbu. Izložio sam jedan
potpuno novi rad koji se zove "Re-reprodukcija". Budući da me
ljubljanska publika do tada nije poznavala, meni se na ovaj način pružila
prilika da ljudima pokažem šta sam ranije radio. A nekako baš u ovim serijama
vidljivi su neki prelomni momenti iz mog ranijeg rada. S jedne strane, taj
momenat prelaska sa margina erotike na nasilje, što je za mene dosta bitno. A
s druge strane, upravo ta reprodukcija rada iz '78. Jer to nije više bilo
problemsko bavljenje marginama erotike, već je više spadalo u pokušaj dubljeg
spoznavanja medija u kojem sam radio. Ne mislim da je to neko naučno
istraživanje medija. Dakle, taj momenat rekonstrukcije bitan, jer sam ja za ovu
drugu izložbu radio dokumentarne snimke sa tv ekrana, koje sam potom prebacio
na određen način na kolor xerox. Ja sam se, znači i u ovom momentu bavio nekom vrstom problematike ponovljenog, kao
jednim fenomenom koji učvršćuje strukturu rada. U stvari, što rad više reprodukuješ
u materijalu, u mediju, ili u glavama ljudi, činiš taj rad objektivnijim na
neki način.
Pokazalo se, dakle, da ovaj rad sa mesom, koji je u prvoj varijanti
nastao kao potpuno neartikulisan, već po drugi put dobija krajnje značajnu
ulogu retroaktivne artikulacije mog ranijeg rada. Na neki način sam potvrdio
svoje pređašnje pozicije, i na neki način sam dobio polaznu tačku prema novim
istraživanjima koja su pre svega usmerena ka nekim istorizirajućim procesima.
Oni su se naravno pomešali sa milion drugih stvari, sa društveno-političkom
situacijom, kojom sa najviše sada bavim. To me sada najviše interesuje.
"Ja sam tada smatrao da čovek, ako uopšte želi da još išta istražuje u
erotici, onda ima nešto da nađe još jedino po tim graničnim linijama
erotskog. A jedna od tih linija dodiruje
se sa nasiljem. Kod mene je ta agresivnost bila usmerena ka obezličavanju žene.
U početku."
"Sada kada počinjem da se bavim književnošću, i to onom književnošću koja je blisko povezana sa istorijom, najviše bi mi odgovarao status, odnosno odnos prema meni, onakav kakav ljudi imaju, na primer prema Dedijeru. Mislim da će moj sadašnji rad, ako u tom budem ustrajao, za 30 do 50 godina imati vrednost Dedijerovog rada. Sad, normalno, to je sve na samom početku. Ha, ha, ha . . ."
Manje agresivni radovi
Ti zaista ozbiljno odgovaraš! Hajde da se vratimo na seks i nasilje. Zašto su na tvojim fotografijama seks i erotika nužno povezani sa nasiljem? I zašto je model koji nije dovoljno obučen, ili ako čvrsto ne stoji na obe noge, obavezno izložen tvojoj agresiji, Ili barem agresiji nekog trećeg? Jesi li ti siledžija sa fotoaparatom?
Imam ja radova koji su manje agresivni! Kao na primer ovaj programski
rad „Preko granica medija", ha, ha, ha ... gde sam ja, budući
nezadovoljan mogućnostima fotografskog medija, prešao sa rada na erotskoj
fotografiji, na sam erotski doživljaj. Odnosno, ja sam jednostavno jednog
momenta posumnjao u fotoaparat kao opštilo (mislim da se to događa i
umetnicima u drugim oblastima), kao opštilo sa ljudima sa kojima radim u
slučajevima tih nekih simuliranih situacija. Mada to nije bitno za moj rad kao
rezultat, ali je bitno za proces rada.
E, sad, što se tiče agresivnosti, to je kod mene komplikovano. Postoji
ta prva faza (koja ima veze i sa ovim problemima koji se događaju sa
pankerima), koja je potpuno anarhična i u kojoj se stvaralačka energija
ispoljava kao najprimitivnija vrsta agresivnosti. Dok ne postaneš svestan
značenja te stvaralačke energije, i onda je usmeravaš. Ne znam. Kod mene se
očito ta agresivnost najvidljivije ispoljava u tim radovima koji su bili
povezani sa erotikom. Ja sam tada smatrao da čovek, ako uopšte želi da
još išta istražuje u erotici, onda mislim da ima nešto da nađe još jedino po
tim graničnim linijama erotskog. A jedna od tih linija dodiruje se sa
nasiljem. Kod mene je ta agresivnost bila usmerena ka obezličavanju žene. U
početku.
Onda sam otišao u vojsku i ta agresivnost je nastavila da se pojavljuje
kao posledica jednog načina života, kao reakcija na agresiju koju sam i sam
trpeo. Kasnije, kao i svi vojnici, sve sam se manje bavio erotikom, a sva više
razmišljao o odnosu između institucije i pojedinca.
Kad bismo dobili Reporterov porodični porno-poster, koji bi od ovih radova želeo da vidiš tamo odštampan?
Ja bih najpre predložio da se to zove porodični porno-art poster. Da ovo
art malo ublaži porno. A najviše bih voleo da ide ova rekonstrukcija "Mesa".
Zašto?
Zbog toga što bih želeo da vidim kako taj rad izgleda treći put reprodukovan, tj., da vidim kako se nastavlja taj proces istorizacije i objektivizacije o kome sam maločas govorio. Zapravo svaki od tih mojih ranih radova bio je u suštini reprodukcija već u prvoj fazi snimanja. Oni su nastali na osnovu prvih informacija do kojih sam došao, o hepeninzima, akcijama, performansima, uopšle o tim simuliranim situacijama, kako sam ih ja shvatio. Budući da ja tada nisam sarađivao sa galerijama, koje su neophodne za sticanje odgovarajućih uslova za takvu vrstu umetničke aktivnosti, ja sam, radeći sam sa sobom, bacio težište na reprodukovanje tih režiranih situacija posredstvom fotografije. Ove fotografije su poprimile izvestan vonj dokumentarnosti, a svaka sledeća reprodukcija potkrepljuje tu misao o dokumentu. Znači za mene bi bilo idealno da se ovaj rad štampa kao poster, jer sam ga do sada najviše reprodukovao na različite načine. Naravno, ukoliko redakcija Reportera ne smatra da bi to bilo isuviše za osetljivu čitalačku publiku.
Ti stalno izbegavaš da o svojim fotografijama govoriš kao fotograf. I inače se baviš, moglo bi se reći svačim. Kako bi zapravo želeo da budeš predstavljen?
Znaš kako. Ja sam sebe ranije smatrao arhitektom, potom umetnikom, onda
su mi jedno vreme pripisivali (a ja se nisam bunio) naziv "tvorac
imidža", onda sam konačno shvatio da je sve ovo što radim povezano sa
društveno-političkim radom, pa sam sebe smatrao društveno-političkim radnikom.
A sada kada počinjem da se bavim književnošću, i to onom književnošću koja je
blisko povezana sa istorijom, onda bi mi najviše odgovarao status, odnosno ne
status nego odnos prema meni, onakav kakav ljudi imaju, na primer prema
Dedijeru. Odnosno, mislim da će moj sadašnji rad, ako u njemu budem ustrajao,
za 30 do 50 godina imati vrednost Dedijerovog rada. Sad, normalno, to je sve
na samom početku. Ha, ha, ha...
Ovde se moja saradnja sa Papićem ne završava. Zajedno ćemo uraditi još dosta toga, a moj poslednji tekst o nekom njegovom projektu objavila sam 1990. u Momentu. Devedesetih je Papić već vodio neki departman za fotografiju u Muzeju nauke i tehnike pri SANU - pa me je pozvao da ponešto i ja uradim...ali to je druga priča. Kasnije, kada je skoro prestao da se bavi fotografijom i kada je kao mnogi drugi beogradski umetnici upao u "buvljačku" zamku bilo mi je žao. Iako je od tada uradio impresivne stvari o kojima je Alexandra Lazar nadahnuto i sa zadivljujućim razumevanjem pisala, ja više nisam znala šta bih sa tim. Uostalom došla su nova vremena koja su poništila mnogo toga...
*
U Reporteru sam objavljivala tekstove do 1983. godine i, osim o Raši Todosijeviću 1982. godine, 1983 objavila sam još jedan tekst o političkom horor-plakatu 1939-40, tekst pod uredničkim nazivom "Kurve i svetice" o dvema fotografkinjama, tekst o izložbi Viktora Macarola, i na kraju saradnje pod mojim imenom izašao je feljton o stripu "SSSS" koji je uglavnom koncipirao i napisao Gojko Škarić uz moju dosta značajnu aistenciju. Te 1983. (čini mi se u junu) u Reporteru je bio objavljen i moj tekst o Nikoli Belajčiću, ali je taj broj bio zabranjen i tiraž uništen iz nekih političkih razloga. Ja sam honorar ipak dobila i to je bila dobra stvar sa Reporterom - plaćao je dobro i uredno. A o lošim stvarima...



Нема коментара:
Постави коментар