понедељак, 30. новембар 2020.

1985, 1986_RADILO SE PUNO, A PISALO MALO - JA SAMO ZA GORANKU! (ovde ima i par kasnije objavljenih zapisa, tek da se zaokruži priča)

:::u radu
Osamdesetih godina u Srećnoj galeriji radilo se baš puno. Nakon konkursa za rok-fotografiju, koprodukcije rok/pank fanzina i, pogotovu nakon Slavkove veoma uspele izložbe o savremenoj yu-fotografiji, Galerija je bila u apsolutnoj ekspanziji - Slavko posebno: uspostavio je međunarodne veze sa institucijama koje se bave fotografijom i obnovio i učvrstio domaće kontakte; honorarni saradnici Galerije (Marina Martić, Dragan Srdić) uskakali su sa svojim predlozima i autorskim izložbama; umetnici, kupci, posetioci i ostala klijentela se umnožavala i postajala sve raznovrsnija; organizovano je do 3 - 4 izložbe i više drugih događaja mesečno, od kojih mnogi nezabeleženi, ali odrađeni... uopšte, bili smo na ivici da ozvaničimo delatnost galerije kao jedan niz permamentnih događanja pri čemu bi same izložbe bile sporedan činilac. Toliko se radilo 85-e i 86-e da se nije imalo vremena za ostavljanje tragova. Ha-ha! Sad kad pogledam unazad mogu da dokažem da su te godine "lično moje" bile samo dve izložbe: izložba crteža i kolaža Ane Ćetković 1985 i izložba fotografija Goranke Matić 1986., premda i promocija fanzina Lucifer iz Vinkovaca išla je donekle preko mene.
 
10. septembar 1985_ANA ĆETKOVIĆ, KUĆA ZA TETRAKTIS(U)
Ana Ćetković, tada još uvek srednjoškolka pojavila se jednog dana niotkuda sa paketom crteža, kolaža i asamblaža i pitala da li bi bilo moguće da ih izloži u Srećnoj galeriji. Elegancija i spontana promišljenost koju su odavali ti mali radovi bila je zadivljujuća, barem meni. Zahvaljujući "demokratičnosti" Srećne alerije i SKC-a u celini  mogla sam da joj priredim izložbu iako nije bila u godišnjem planu. Nismo, međutim, imali novac za katalog, tako da je (uostalom, kao i za mnoge druge događaje) štampana samo pozivnica i dat oglas u Politici. Na pozivnici je reprodukovan njen, moj omiljeni, rad pod nazivom "Kuća za Tetraktis" koji sam ja nekako spontano prevela u ženski rod. Po završetku izložbe Ana mi je poklonila jedan drugi svoj krajnje svedeni rad - beli koverat uramljen u beli vintidž ramić do koga sad ne mogu da doprem - negde je u nekom paketu zaturen sa mnogim drugim stvarima neotpakovanih od ko zna koje selidbe. Ana je tada dovela i prjateljicu, isto tako mladu osobu koja je bila udata za jednog poznatog umetnika i već čekala drugo dete, i koja je, takođe, imala interesantne radove. Nažalost,  nisam mogla odmah da obezbedim termin i za nju, a vremenom je, izgleda, i ona sama odustala. I Ana je, mislim i tada već, bila u vezi sa S.M. Erom kome je kasnije napravila događaj u SKC-u povodom njegovog 50-og rođendana pod nazivom "Pola veka Ere"...

GORANKA MATIĆ, koju sam upoznala na prvoj godini studija istorije umetnosti 1969, početkom drugog semestra vremenom je postala jedna od najbliskijih prijateljica koje sam stekla tokom studija. Sticajem okolnosti bila sam svedokinja i njenih prvih fotografskih koraka - već od jedne od onih anegdota koje i ona sama prepričava u intervjuima, kada pri kupovini filma moli prodavca da film udene u foto aparat (neki canonet?) jer je ona šeprtlja za te stvari. Bilo je tako prirodno da, kada smo se ozbiljnije počele baviti fotografijom - ja istorijom i (uslovno) kritikom, a ona praksom, ja budem kustoskinja njene prve izložbe (prve, ukoliko ne računamo izložbu koju je po njenim uputstvima realizovao Nebojša Čanković, službeni fotograf SKC-a povodom konferencije/festivala Drug-ca žena 1978). Tu izložbu koju sam nazvala "Ulepšani svet Goranke Matić" inspirisana istoimenom knjigom Alekse Čelebonovića, ona, međutim u novije vreme više i ne pominje - moguće i zato što joj se naknadno, sada, tekst koji sam za tu priliku napisala baš i ne dopada. Ostao je, međutim, katalog.


11. februar 1986_
ULEPŠANI SVET GORANKE MATIĆ
Zanemarujući osnovne konvencije „svakog ozbiljnog umetničkog stvaralaštva“ Goranka Matić se, sa njoj svojstvenom drskošću, opredelila za najjretičkiji pristup fotografiji - za fotografisanje predmeta „vrednih fotografisanja“. Predmeti vredni fotografisanja za nju su pre svega ljudi, najčešće poznate ličnosti od kojih su mnoge sticajem okolnosti i njeni prijatelji ili poznanici, i tek izuzetno, krajolici za koje je ona sentimantalno vezana.
U tako uspostavljenom redu stvari ne može se biti fotograf voajer koji vreba kompromitijuće trenutke nepažnje ljudi koje fotografiše, već uljudni građanski fotograf koji obavezno upozorava na trenutak eksponiranja. Na taj način uspostavlja se odnos poverenja čak i sa potpuno nepoznatim ljudima koji u tom gestu prepoznaju obećanje da će kroz ovu seansu dobiti zaista svoju sliku, a ne fotografiju na kojoj će njihov lik biti tek uzgredni motiv u funkciji „drugog smisla“. Zato ljudi sa kojima Goranka radi uvek pokazuju spremnost za saradnju, volju da objektivu ponude najlepši ili najboljhi deo sebe, „san o sebi“, vlastiti dignitet. Zadovoljstvo načinom fotografisanja sa svoje strane potkrepljuje osećaj zadovoljstva samim sobom i određeno optimističko raspoloženje koje konačno dobijenoj fotografiji daje izgled ulepšanog sveta“. Ovaj neosporno ulepšani svet nije ostvaren bogatim dekorom i tehnološkim sjajem već fotografijom koja bez mnogo zanatskih trikova „ovaploćuje istrajnu i bez sumnje nesvesnu volju da se čovek svede na svoje želje i svoje potrebe. (Ž. Divinjo) 
Ovaj komformistički optimizam istovremeno je i tema i metoda rada Goranke Matić. Bavljenje fotografijom za nju predstavlja pre svega ostvarenje latentne potrebe da se bez suvišnih napora uređuje svet oko sebe. Fotografisanje je performans, a fotoaparat adut u društvenoj igri koju ona najviše voli. Iz te igre između privatnog i javnog (iz koje nastaju i fotografije za objavljivanje unovinama) ona izvlači svoju primarnu „estetsku emociju“ iniciranu otkrićem da zahvaljujući fotoaparatu može isprovocirati i uhvatiti pogled upućen njoj. Jer sva ta lica, koja bez snebivanja gledaju u objektiv, ne upućuju svoj pogled imaginarnom gledaocu već njoj - Goranki Matić. Sa svoje strane i ona im bogato uzvraća: za neupućenog posmatrača lica sa njenih fotografija mogu biti »muškarci“ ili »žene“, ili “parovi“, ali za nju su to obavezno osobe sa imenom i prezimenom, još bolje sa nadimkom. Zahvaljujući toj „mani“ ona na svojim fotografijama uspešno operiše iluzijama svakodnevnih i sociološki prihvatljivih uvida u ličnosti, iluzijama svakodnevnih spontanih stanja ili događanja.

Možda bi se moglo prigovoriti da se na ovaj način ne obezbeđuje dovoljno apstraktnih elemenata za sliku, da se svi elementi ne dovode do njihove “nezainteresovane bitnosti“, da se slika »ne pomera dovoljno u daljinu“. Ali to i nije njena briga. Za igru za koju se ona opredelila, najvažnije je održavati visok nivo samouverenosti i samodiscipline da se ostane „ono što se jeste“, da se izbegne privlačna zamka „umetničke“ forme. Retki su fotografi koji istraju na ovom naizgled lagodnom stvaralačkom putu.  D.V./aCg

Slike sa otvaranja izložbe 'Ulepšani svet Goranke Matić'. Na prvoj slici Djakon, Gorankin priznat učitelj fotografskog zanata, na drugoj Goranka i bračni par Kičić, na trećoj Goranka piše posvetu Gordanu Kičiću na katalogu. Foto ©Arhiva SKC

Goranku kao fotografkinju prvi put sam pomenula/istakla u pisanoj formi još ranije, 1981. godine u pratećem katalogu II Yu-konkursa za rok-fotografiju, gde sam pod pseudonimom Vanda Dizdar objavila fejk intervju sa Davidom Hurnom, koji je navodno izjavio da ga iznenađuje da se tako mali broj žena pojavio na ovom konkursu i da mu se utoliko vrednijim čine fotografije moje prijateljice Goranke Matić, za koju sam rekla da se fotografijom bavi tek od našeg prvog konkursa, te da je tako fotografsku zajednicu svojevremeno iznenadila i Martina Frank, danas njegova velika prijateljica. Ubrzo sam se pokajala zbog ove svoje ludosti, nakon što je Gorankina mama pomislila da je intervju pravi.  To me je osvestilo, odjednom sam shvatila da svi ti "mi", koji smo se u to vreme olako bavili naizgled bezazlenim izmišljotinama i duhovitim dezinformacijama, da upravo učestvujemo u pripremanju terena za mnogo opasnije dezinformacijske prakse koje su nedugo potom postale temelj nove normalnosti. Ovo nije naknadna pamet: sećam se kako sam se tada stvarno, možda ne baš racionalno, zabrinula - pitajući se kuda nas to, zajedno sa istovremeno ustanovljenim običajem "poseljačivanja", dodvorivanja i izmotavanja, vodi... And, here we are!
Posle sam o Goranki pisala još dva puta - najpre
sam 1988. od nje naručila rad za foto-portfolio u Beorami u kojoj sam te godine uređivala rubriku za fotografiju. Donela je 7 fotografija koje sam objedinila naslovom "Noćne beleške i osobeni znaci". U to vreme za uvodnike sam često stavljala naslove knjiga koje trenutno čitam ili filmova koje sam upravo gledala. Naziv filma "Antonio koji donosi smrt
" uz koji sam predstavila Gorankin rad bio je međutim više od usputne igre i imao je smisao poznat samo nama dvema.

Beorama, novembar, 1988.
Goranka Matić: Noćne beleške i osobemi znaci
"ANTONIO KOJI DONOSI SMRT"
(Sveti ubica demona zla)

Shvatanje da je samoposmatranje i samopromišljanje najpouzdaniji način ne samo da razumemo sebe, već i da tako dobijenu predstavu o sebi uključimo u sliku društva, postalo je važno za veliki broj žena umetnica tokom poslednjih nekoliko decenija. Njihova želja da se kroz vlastitu svest i osećanje konkretnog postojanja upotpuni slika čoveka dala je značajan potsticaj zahtevu za uspostavljanjem jedne nove antropologije, tako upečatljivo postavljenom još krajem 18. veka: "Nisam nalik ni na koga od onih ljudi koje sam vidio; usuđujem se misliti da uopće nisam nalik ni na koga na svijetu. Ako i ne vrijedim više, barem sam drugačiji." (Ž. Ž. Ruso)
I žene fotografi često su koristile biografsko i narativno kao sredstvo za definisanje svog položaja i odnosa prema društvu, kulturi, porodici. Fotografisanje sopstvenog lika, tela, praćenje ličnih promena kroz prolaženje vremena i drugih "sitnica koje znače život žene", njihova su osnovna sredstva u samodefinisanju i oblikovanju individualnog protiv opšteg. Za umetničku produkciju Goranke Matić (1949), čiji profesionalni rad je poznat i čitaocima Beorame, takođe možemo reći da je proizišao, ako ne iz feminističkog angažmana, onda iz odgovarajućih sloboda koje je taj talas doneo. To se može ustvrditi ne samo na osnovu rada koji ovde objavljujemo, već i na osnovu ranije izlaganih ili objavljenih radova kao što su Memorabilia, Matrilinearno ogledalo, Prijateljice... Ali dok su raniji radovi i po sadržaju i po formi učestvovali u stvaranju sentimentalnih i idealizovanih slika iz ličnog života, za rad "Noćne beleške i osobeni znaci" može se reći da stoji u funkciji formiranja jednog, istovremeno i romantičnog i ciničnog, "proširenog autoportreta". Identifikacijskim "odvajanjem dlana" ona otvara niz od tri diptiha kojima problematizuje dualnost sopstvenog pogleda na tri najvažnija segmenta svog života: porodicu, brak i karijeru. Premda koristi "tipično ženski" simbolički materijal - slike iz porodičnog albuma, prsten, krin – ona ipak ne želi da u potpunosti marginalizuje svoj rad jednim isključivo ženskim, dakle alternativnim pristupom, što pokazuje "karta" Margaret/Hadrijan. Simbolikom ruke, "pasivne po onome što sadrži, aktivne po onome što drži i kako se drži", Go­ranka Matić na pomalo ozbiljan i pomalo šaljiv način, svojim neobaveznim "noćnim beleškama" daje naknadno značenje koje njenu već osvojenu "jedinstvenost" ponovo vraća u vladajući civilizacijski kontekst. 

Bilo je to 1989 kada sam poslednji put pisala o fotografskim radovima Goranke Matić i to povodom  izložbe/promocije mape fotografija u izdanju Srećne galerije. Promocija se održavala u okviru Majskog projekta, za koji je SKC dobio sredstva iz republičkog budžeta za obeležavanje 25. maja, Dana mladosti koji se te godine obeležavao poslednji put. I pored obezbeđenih sredstava, Srećna galerija nikada nije izdala komercijalni tiraž mape, niti je SKC izdao planiranu publikaciju za koju sam bila napisala petodelni tekstić pod zajedničkim nazivom "STRAŠNE PRIČE SA HEPIENDOM" (uvodnik + za svakog umetnika po nešto: Bračić, Matić, Papić, Paripović). Čitava manifestacija MAJSKI PROJEKAT, pod sloganom "Budućnost je već naša - hoćemo sadašnjost" trajala je tri dana, od 24 - 26. maja 1989. godine, a ovo je deo mog zapisa koji se odnosio na Gorankin rad: 

Goranka Matić: Noćne Beleške. Ožiljci.
Već godinama, kao protivtežu svakodnevnom profesionalnom radu, na «ostacima vremena i materijala», Goranka Matić slaže jednu paralelnu fotografsku produkciju koju bismo, s obzirom na njen sadržaj, mogli nazvati autobiografskim, ili dnevničkim zabeleškama. Vremenom su ove foto-zabeleške formirale pravu «primordijalnu juhu» iz čije se pene zahvataju elementi za građenje «pravih radova», ili za naknadno formulisanje ranije odloženih zamisli. Iz ovako zaobilazne strategije nastali su radovi «Memorabilia», «Matrilinearno ogledalo», «Prijateljice», a delimično i «Noćne beleške, osobeni znaci».

Goranka, Milanka Todić i ja na otvaranju. foto Goran Basarić
Dok su, međutim, prva tri rada nastajala u službi jedne romantično-sentimentalne poruke, ovde uvršten rad "Noćne beleške. Ožiljci", i pored sve direktnije intime, zapravo su zaokret prema eksternalizaciji i uopštavanju nekih ličnih iskustava. Taj zaokret je ostvaren s jedne strane upućivanjem gledaoca na dvosmislenije čitanje slaganjem/razlaganjem poruke u diptih, ili insistiranjem na neočekivanom izrezu, a s druge strane, ciničnijom optikom. Rad «Noćne beleške. Ožiljci.» prekoračio je granicu «prirodne čitljivosti» slike, pozivajući posmatrače da makro snimke ožiljaka na telu «apstrahovanjem realnosti» posmatraju kao teleskopske snimke površina imaginarnih planeta. Upućujući možda na pomisao da je razlika između suviše bliskog i suviše dalekog naizgled neznatna.

______________________________________
(događaji u srećnoj galeriji 1985_februar: Mio Vesović MO; mart: Wilmar Koenig, Grupa Autopsia, Marina Martić_izložba crteža V. Mikića, M. Prodanovića i De Stil M arkovića); april: Zvonimir Vladanović, Jozef Klàćik, Lidija Srebotnjak i Predrag Šiđanin, Jane Štravs; maj: Stefan Lupino, Goran Đorđević; jun: Aux maniere, Enrico Bengalia, Manfred Willman, Camera Austria, Promocija strip fanzina Lucifer; septembar: Ana Ćetković, Kuća za Tetraktisu, Mladen Tudor, Picasso by Magnum; oktobar: Andreas Horlitz, Volker Heinze, Thomas Weski; novembar: Autopsia, Gradimir Aleksić &The End Media Production; decembar: Andreas Horlitz, Thomas Weski /događaji u srećnoj galeriji 1986_januar: Eugenio Carmi, De Stil Marković, Dragan Kuđerski; februar: Goranka Matić,  Ljubodrag Andrić/Bojan Basarić; mart: Zorica Bajin-Đukanović; april: 10+5; maj: Stanka Đorić & Dragan Dangubić, Grafiti, Igor Kordej, novembar: Stanka Đorić & Dragan Dangubić; Spavači; decembar: Dragan Srdić.)

Нема коментара:

Постави коментар